Monday, March 21, 2011

~ Sesi Rawatan Kemoterapi Ke-2 di HKL ~

Assalamualaikum..

Agak sukar untuk saya memulakan ayat di laman blog saya setelah hampir 3 minggu membisu tanpa sebarang coretan. Terasa begitu cepat masa berlalu, mungkin kerana terlalu asyik menguruskan hal dunia.

Isnin yang lalu, 14 Mac 2011, ayah kembali ke Institut Radiologi dan Onkologi untuk rawatan kedua kemoterapi. Kami tiba di hospital agak lewat, lebih kurang dalam pukul 9.00 pagi. Ketika mendaftar masuk ke wad, kami dimaklumkan bahawa Wad Kelas 1 telah penuh, dan hanya terdapat kekosongan di Wad Kelas 2. Kami akur dengan ketentuanNYA, mungkin ada hikmah di sebaliknya. Ayah dimasukkan ke wad RT 2C, katil no 16 di bawah tanggungjawab Dr Zabedah.

Katil 16, Wad RT 2C
 Pemandangan sekitar dalam Wad RT 2C
 Pengalaman pertama Ayah di Wad Kelas 2, tinggi jugak tekanan darah ayah ketika mula-mula dimasukkan ke wad 
 Sedang berehat seketika.. 
 Pesakit yang terpaksa mengalah dengan nurse apabila diminta memakai pakaian hospital. Sebelum ini, cukup susah untuk mengenakan pakaian ini, "panas" kata ayah.. 

Pada hari pertama dimasukkan, darah ayah diambil untuk melihat tahap kandungannya, samaada sesuai atau tidak menjalani rawatan kemoterapi. Syukur Alhamdulillah.. darah ayah di tahap normal. Ayah diminta berehat semalaman sebelum rawatan kemoterapi keesokkan harinya. Sempat juga kami berbual-bual dengan pesakit-pesakit lain, yang telah lama berkampung di wad tersebut untuk rawatan penyakit kanser mereka..

Memandangkan Wad RT 2C ini merupakan wad pesakit lelaki, abang meminta saya pulang ke rumah dan beliau menggantikan tempat saya untuk menjaga ayah pada malam tersebut.

Pakcik Ismail Din sedang dalam persediaan untuk menjalani rawatan kemoterapinya
 Di surau Wad RT 2C

Pada 15 Mac 2011, ayah menjalani rawatan kemoterapi ke-2 kira-kira jam 1.00 tengahari. Ayah kelihatan amat sihat sepanjang rawatan dijalankan.



Selesai rawatan kemoterapi, ayah diminta untuk berehat dan keadaan ayah dipantau oleh pihak hospital. Doktor datang melihat keadaan ayah dalam jam 3 petang dan selepas berpuas hati dengan keadaan ayah, ayah diberi pilihan samaada berada semalaman lagi di hospital atau boleh pulang untuk berehat di rumah. Ayah memilih untuk berehat di rumah.. Kami pulang petang tersebut juga dan dijemput oleh anak kedua abang, Mamat.

Sejujurnya, inilah pengalaman paling lama saya di Wad Kelas 2. Pengalaman-pengalaman saya di HKL sebelum ini  hanya terhad kepada Wad Kelas 1, bilik perseorangan, agak terperosok dari pemandangan-pemandangan hospital yang menggerunkan. Di Wad RT 2C, saya melihat pelbagai bentuk penderitaan, dari pelbagai jenis penyakit kanser, dan tempat ini jualah yang mengajar saya erti ketabahan dan kesabaran, dalam mengharungi ujian Allah. Di situlah saya melihat kasih sayang seorang ayah, yang tidak jemu mengurut kaki dan paha anaknya yang seawal usia 20 tahun, ditimpa penyakit kanser tulang.. di situ jua saya melihat isteri seorang pesakit kanser mulut dan hidung yang berbangsa cina, yang begitu setia di samping suaminya..

Setakat ini buat kali ini. Tidak lupa untuk saya sampaikan jutaan penghargaan buat yang tersayang, yang begitu sabar melayan kerenah anak-anak yang lasak ketika saya menjaga ayah di hospital. Terima kasih sayang...

Sekian.

Assalamualaikum.....

No comments:

Post a Comment