Monday, March 28, 2011

~ Kembali ke HKL ~

Assalamualaikum,

Ayah sekali lagi diberikan bantuan
 nebulizer sebaik sahaja dimasukkan ke wad
Pagi Ahad semalam, 27 March 2011, saya bersama Mamat dan Along membawa ayah ke Bahagian Kecemasan, HKL, kerana ayah mengalami sesak nafas yang agak teruk. Sesak nafas ayah kali ini berlanjutan agak lama, walaupun selepas mendapat rawatan nebulizer kali kedua di Klinik Keluarga Dr Hj Mohd Khadzali pada hari Sabtu yang lalu.

Kami tiba di Bahagian Kecemasan HKL kira-kira jam 8.30 pagi, dan terus diarahkan ke Asthma Bay di mana ayah sekali lagi diberi bantuan nebulizer. Kemudiannya, ayah diminta untuk menjalani x-ray dada, bagi melihat keadaan paru-paru ayah. Kami dimaklumkan bahawa ayah perlu dimasukkan ke wad bagi pemeriksaan dan rawatan lanjut.







Along dan Mamat seusai menguruskan kemasukan
ayah ke wad. Tertidur keletihan di katil kosong sebelah katil
ayah. 
Sekitar wad 18 (perubatan) HKL
Memandangkan tiada kekosongan di wad kelas satu, ayah ditempatkan di wad kelas ketiga, katil 30, Wad 18 (Perubatan), Tingkat 4, HKL. Walaupun agak sesak, kami tidaklah berasa begitu tidak selesa, memandangkan sudah acapkali kami berhadapan dengan situasi ini, alah bisa, tegal biasa.. Saya menemani ayah sehingga jam 7.30 malam, dan syif saya diganti oleh Along, yang bermalam di sana. Perkataan 'bermalam' agaknya kurang sesuai memandangkan Along semalaman langsung tidak boleh melelapkan mata kerana pesakit katil berdekatan asyik menjerit kesakitan sepanjang malam.

Pagi ini, saya tiba di hospital agak lewat, lebih kurang jam 10.30 pagi kerana singgah seketika di pejabat. Along pula saya minta untuk segera pulang dan berehat di rumah. Ayah masih mengalami kesesakan nafas dan begitu lemah sekali, sehinggakan tidak mampu ke bilik air tanpa bantuan. Melihat keadaan ayah yang begitu lemah, doktor memberikan bantuan 25% oksigen. Kami juga diminta untuk memaklumkan jururawat bertugas sekiranya ayah memerlukan bantuan nebulizer.

Ayah yang tidak boleh baring kerana kesesakan nafas
Bantuan oksigen melegakan kesesakan nafas ayah, menjadikan ayah agak selesa

Sepanjang hari saya mengurut-ngurut badan ayah, kerana ayah mengalami sakit-sakit badan. Mungkin kerana posisi tidur ayah, yang tidak boleh berbaring. Kasihan ayah. Acapkali juga terasa air mata hampir tumpah di tubir mata, namun cepat-cepat diseka, saya tidak boleh menunjukkan kesedihan di hadapan ayah, sayalah kekuatan ayah ketika ini. Dalam jam 5.30 petang, abang datang melawat ayah bersama-sama Mamat. Tidak tenang abang seharian di pejabat mengenangkan keadaan ayah. Abang yang berpuasa hari ini, kelihatan begitu keletihan, sehingga tertidur di katil ayah.


Suami tiba jam 6.00 petang dan saya pulang bersamanya kira-kira jam 7.30 malam. Abang menemani ayah sehingga jam 10.30 malam dan syif abang diganti oleh Along. Semoga tidur ayah malam ini lena dan tenang...

Saya perlu tiba di hospital seawal jam 7.30 pagi esok memandangkan saya perlu berbincang dengan doktor berkenaan urusan pemindahan ayah ke wad Institut Radiologi dan Onkologi. Diharap permintaan kami dapat dipenuhkan oleh pihak wad memandangkan ayah sememangnya di bawah rawatan institut tersebut.

Setakat ini buat kali ini. Saya perlu berehat untuk esok. Semoga segala usaha diberkati Allah Taala...Amin...

Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment