Wednesday, March 2, 2011

~ Sekadar Renungan Bersama ~

Assalamualaikum..


Sejujurnya, saya sebelum ini, amat gerun dengan perkataan kanser. Titik pertama dalam hidup saya berdepan dengan penyakit kanser adalah apabila kami sekeluarga dikejutkan dengan berita Mak Andak suami (adik emak mertua saya) disahkan menghidap kanser payudara. Mak Andak mencuba pelbagai rawatan alternatif, namun, apabila rawatan-rawatan tersebut tidak memberi kesan, Mak Andak menjalani kemoterapi. Tidak banyak yang saya tahu, memandangkan Mak Andak kelihatan sihat dan aktif setiap kali berjumpa. Harus juga saya akui, saya sering mengelak untuk mengambil tahu perihal penyakitnya, kerana 'phobia' yang saya alami.

Ramadhan 2010, saya dan keluarga melawat Mak Andak di rumahnya di Kluang Johor, tujuan asalnya adalah untuk beraya. Namun, apabila tiba di rumahnya, saya dan suami amat terkejut melihat keadaan Mak Andak, tersangat kurus, terlantar tidak bermaya, luruh semua rambut di kepala dan badan. Amat menyayat hati saya dan suami. Sempat juga saya bisikkan kepadanya agar sentiasa ingat kepada Allah dan beliau bertuah kerana dipilih Allah untuk mengharungi dugaan ini, luruh dosa-dosanya bersama derita yang dilaluinya.

Sekembalinya saya dari kampung, saya mengalami kemurungan dan kesedihan yang amat sangat, apabila mengenangkan derita Mak Andak. Saya menangis setiap hari selama lebih seminggu. Kepada mak saya lempiaskan kesedihan dan tangisan saya, menceritakan derita Mak Andak.

Apabila saya menceritakan kisah tersebut kepada mak, mak memaklumkan bahawa arwah tok saya (ibu kepada ayah) juga merupakan pesakit kanser leher. Hanya Allah yang Maha Mengetahui perasaan saya tatkala menerima perkhabaran tersebut, hakikat yang menempatkan saya dalam golongan berisiko tinggi sebagai penghidap kanser. Arwah tok telah lama meninggalkan kami, saya sendiri tak sempat melihatnya, apatah lagi mengetahui tentang penyakitnya itu. Perkara yang paling saya geruni kini, rupa-rupanya amat dekat dengan susur galur keturunan saya.Ya, buktinya apabila October 2010 lalu, kami dikejutkan dengan berita ayah menghidap kanser paru-paru...

Harus saya akui, keadaan Mak Andak mendekatkan lagi saya kepada Yang Maha Esa... Syukur Alhamdulillah, di atas kepedihan ini, terselit juga sinar hidayah dari Allah... Menyedarkan saya bahawa maut itu adalah pasti, keseronokan perjalanan hidup di dunia ini hanyalah sementara dan bila-bila masa sahaja maut boleh datang menjemput kita..

Mak Andak telah kembali ke Rahmatullah pada November 2010, selepas mengharungi penderitaan dan kesakitan akibat kanser payudara. Arwah seorang yang amat kental jiwanya dalam melawan penyakit, namun kami redha dengan ketentuanNya.. Semoga rohnya senantiasa dicucuri rahmat.. Al-Fatihah kepada Mak Andak.......

Setakat ini buat kali ini...

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment