Friday, March 4, 2011

~ Kanser dan Rokok ~

Assalamualaikum...

Ayah saya merupakan perokok tegar suatu masa dahulu. Dahulu, paling kurang, ayah pasti akan menghabiskan sekotak rokok dalam sehari. Walaubagaimanapun, selepas kelahiran saya dan adik kembar, ayah nekad untuk berhenti merokok. Memang sukar untuk menghentikan tabiat merokok, tambah pula bagi perokok-perokok tegar. Tetapi ayah akhirnya berjaya.. Begitulah kisah yang berlaku lebih 30 tahun yang lalu..

Bagi yang tidak merokok, saya sarankan agar jangan sekali-kali mencubanya. Merokok menyebabkan ketagihan, semestinya akibat kandungan nikotin di dalamnya, punca mengapa sangat sukar bagi seorang perokok menghentikan tabiat itu. Pelbagai usaha dibuat untuk menyedarkan umum tentang bahana keseronokan merokok. Antaranya adalah:

  • Kanser paru-paru
  • Kesesakan nafas
  • Membantutkan pertumbuhan janin hingga boleh mendatangkan pelbagai penyakit kepada bayi yang dikandung
  • Risiko masalah pernafasan kepada bayi dan kanak-kanak
  • Sakit jantung iskemia
  • Risiko kepada pelbagai jenis kanser
  • Kerosakan kepada salur darah
  • Kelemahan ingatan


Terlalu banyak kesan keburukan merokok, bukan sahaja kepada perokok, tetapi juga bagi mereka-mereka yang berada di sekeliling si perokok. Kesannya tidak muncul serta merta, ia makan masa yang lama, bertahun-tahun. Lihat saya kesan merokok kepada ayah. Apa yang nyata, bahana rokok ini amat buruk kesannya terutamanya kepada mereka-mereka yang termasuk dalam golongan berisiko tinggi sebagai penghidap pesakit kanser.

Genetik kanser yang mengalir dalam darah keturunan saya ini pastinya akan membawa padah jika saya dan anak-anak terdedah kepada asap rokok. Saya bukanlah perokok, abang saya juga bukan perokok, ayah telah lama menghentikan tabiatnya yang kini memakan dirinya itu. Yang menyedihkan saya adalah "yang tercinta" masih tunduk kepada sang rokok.. Doa saya di atas sejadah setiap hari, agar Allah teguhkan hatinya,  kuatkan semangatnya untuk berhenti, demi untuk kebaikan dirinya  dan juga kami insan-insan yang menyintainya.. Cinta kami tidak pernah pudar, malahan semakin bercambah dari hari ke hari.... Semoga kecintaannya kepada kami juga akan menjadi perangsang kepadanya untuk berhenti merokok.. Selepas apa yang berlaku pada ayah, jadi menjadi seorang yang amat sensitif, saya tidak betah melihat kelibat perokok. Jika dahulu, saya tidak pernah kisah bercampur gaul dengan mereka-mereka yang merokok, bergelumang dalam asap rokok mereka, tetapi kini tidak lagi... Saya akan menjauhkan diri sejauh-jauhnya.. Betapa dalamnya dendam kesumat saya kepada ROKOK. Sesekali melihat kelibat "yang tercinta" sedang enak menghisap rokok, hati saya bagai dicarik-carik, sangat pedih dan pilu...




YA ALLAH, aku merayu padaMu, Kau berilah sinar kepadanya...

Setakat ini buat kali ini. Semoga nukilan saya kali ini mampu membawa kebaikan kepada mereka-mereka di luar sana.... juga pada "yang tercinta"..

Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment