Wednesday, March 23, 2011

~ Ayah Penat ~

Assalamualaikum,

Pagi Isnin dua hari yang lalu, mak menghubungi saya tatkala saya di pejabat, memaklumkan yang ayah mengalami kesukaran bernafas. Namun, sesudah memakai inhaler, keadaan ayah kembali normal. Hilang seketika gelisah di hati. Malamnya pula, mak sekali lagi menghubungi saya, memaklumkan yang ayah sekali lagi mengalami kesukaran bernafas, dan seperti pagi harinya, ayah kembali normal selepas menggunakan inhaler.

Dek kerana gelisah, saya menghubungi suami kepada Dr Zabedah, pakar onkologi yang merawat ayah dan saya dinasihatkan untuk membawa ayah ke Bahagian Kecemasan HKL untuk rawatan lanjut. Namun, ayah tidak bersetuju dan memilih untuk berehat di rumah. Saya dan suami kemudiannya merancang untuk membawa ayah ke HKL keesokan harinya. Segala kelengkapan untuk bermalam di hospital saya sediakan, kerana saya yakin, sekiranya ayah dibawa ke HKL, pasti ayah akan ditahan sekali lagi di sana untuk rawatan lanjut. Abang pula, yang tatkala ini berada di London atas urusan kerja, tidak senang duduk, begitu kerap menghubungi saya bagi mengetahui dan membincangkan keadaan kesihatan ayah.

Keesokan harinya, keadaan ayah semakin stabil dan selepas berbincang dengan abang, kami tidak membawa ayah ke HKL, tetapi ke Klinik Keluarga Dr Hj Mohd Khadzali yang terletak berdekatan dengan rumah abang. Di sana, doktor memaklumkan bahawa terdapat banyak kahak dalam saluran pernafasan ayah. Ayah diberikan wasap nebulizer, bagi mencairkan kahak dan di penghujung rawatan, ayah diberikan ubat cair kahak dan juga ubat bagi membantu ayah untuk lebih tenang.

                         

Syukur Alhamdulillah, ayah 'selesa' selepas mendapat rawatan di sana. Sekembali dari mendapatkan rawatan ayah menjadi sangat berselera untuk makan, lega hati kami sekeluarga. Tidur ayah pada malamnya juga amat nyenyak. Syukur sekali lagi kepada Yang Maha Mengasihani...

Setakat ini buat kali ini. Saya amat berharap agar semua sudi memanjatkan doa kepada Allah untuk kesejahteraan kesihatan mak dan ayah... Amin Ya Rabbal Alamin...

Sekian.

Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment