Wednesday, March 2, 2011

~ Kasih Anak ~

Assalamualaikum...

Sukar untuk saya melelapkan mata malam ini. Saya rindukan mak dan ayah... Mak dan ayah sudah 7 hari berada di kampung. Saban hari saya pasti menghubungi mereka, hilang rasa gusar tiap kali mendengar suara-suara 'syurga' yang amat saya rindui itu..

Ayah dan mak khabarnya sungguh sihat di kampung, hanya sekali ayah mengalami 'ketat dada'. Saya dan suami amat-amat gembira dengan keadaan ayah dan juga mak. Pastinya kemoterapi serta ubat-ubatan yang dibekalkan doktor, memberikan ayah 'keselesaan' kepada tubuh badan ayah.. Saya juga dimaklumkan ayah sempat juga menjalankan rutin harian yang telah lama ditinggalkan, iaitu mencabut rumput dan menyiram pokok bunga.. Alhamdulillah... sihat ayah, sihatlah kami anak-anak ayah..

Saya tahu, kegembiraan ayah dan mak di kampung adalah kerana berada dekat dengan anak kesayangan mereka, CikNa. CikNa lah yang selama ini menguruskan kebajikan mak dan ayah di kampung. Walaupun sibuk dengan anak-anaknya yang lima orang itu, namun CikNa tidak pernah lalai dalam menyempurnakan tanggungjawabnya kepada ayah dan mak. Tidak pernah melawan cakap mak dan ayah ketika dimarahi.  Hampir setiap hari ketika di KL, mak dan ayah pasti akan menceritakan perihal CikNa dan anak-anaknya, tentang kesedapan masakannya, tentang kisah kenakalan anak-anaknya, tentang pengorbanan masa senggangnya demi untuk menguruskan rumah mak dan ayah, tentang kebaikan menantu mereka, CikDee, yang senantiasa ringan tulang menunaikan permintaan mak dan ayah, serta tidak pernah 'merajuk' bila dimarahi... Tidak terdetik di hati saya untuk cemburu, kerana saya tahu, Cikna layak bertahta di hati mak dan ayah, pengorbanannya tidak mungkin dapat saya tandingi...

Saya yakin, adik beradik saya yang lain pasti mengakui kebenaran hakikat ini. Kepada Cikna, senantiasalah bersyukur, Allah memberikan nikmat untuk Cikna melihat dan mencium wajah mak dan ayah setiap hari.. Itulah sebesar-besar nikmat di dunia..

Setakat ini buat kali ini... Terima kasih Cikna dan CikDee, atas segala pengorbanan kepada mak dan ayah..Hanya Allah yang mampu membalasnya...

Sekian.

Assalamualaikum......

No comments:

Post a Comment