Wednesday, March 30, 2011

~ Prosedur Pericardial Tapping Kali Ke-2 ~

Assalamualaikum....

Hari ini, Cik Ang menemani ayah di CCU manakala saya ke pejabat menguruskan urusan-urusan kerja yang terbengkalai. Tepat jam 12.30 tengahari, saya tiba di HKL dan sebaik tiba, saya terus menuju ke wad ayah. Namun, saya dimaklumkan bahawa doktor sedang bersiap sedia untuk menjalankan prosedur pericardial tapping kali kedua. Abang juga tiba di HKL tidak lama selepas saya tiba. Saya, Cik Ang dan abang menunggu dengan penuh pengharapan dan doa, agar prosedur kali ini berjalan dengan lancar.

Walaupun letih dan demam, abang tetap setia menunggu sehingga selesai prosedur kali ke-2 ini 

Sesekali saya mencuri masuk ke ruangan di sebalik tabir wad ayah, dengan harapan doktor memberikan berita yang menyenangkan. Lebih kurang jam 1.15, Dr Vina memaklumkan kepada saya bahawa mereka sekali lagi menghadapi kesukaran untuk menembusi kawasan perikardium jantung ayah. Luruh jantung saya tatkala menerima berita tersebut. Ya Allah... Kau permudahkanlah urusan ini Ya Allah....

Beberapa pakar perubatan turut serta menyertai prosedur tersebut. Seorang demi seorang mencuba untuk menembusi kawasan perikardium ayah, namun percubaan mereka tidak membuahkan gagal. Hinggalah percubaan oleh pakar perubatan ke-5 iaitu Dr Melvin. Akhirnya Dr Melvin berjaya menembusi ruangan perikardium ayah dan saya berpeluang melihat betapa banyaknya cecair bercampur darah yang berjaya disalur keluar ke beg plastik yang bersambung dengan tiub. Lega hati kami apabila melihat kejayaan prosedur kali ini. Hampir separuh beg plastik dipenuhi cecair dari ruangan perikardium yang turut bercampur dengan darah.

Selepas selesai luka ayah dicuci dan dibalut, saya, abang dan Cik Ang bertemu dengan ayah. Seperti semalam, ayah sekali lagi memaklumkan bahawa ayah mengalami sakit yang amat sangat tatkala prosedur dijalankan. Namun, selepas seketika, saya menjadi gelisah, apabila melihat tiada cecair yang mengalir keluar. Melihat keadaan tersebut, segera saya berbisik kepada jururawat, dan saya amat bernasib baik kerana Dr Shaiful Azam, doktor yang merawat ayah ketika ayah di Wad 28 datang mengunjungi ayah. Dr Shaiful memaklumkan bahawa hanya 1/10 dari jumlah sebenar kandungan cecair perikardium ayah yang berjaya dikeluarkan dan kini tiada lagi cecair yang dikeluarkan. YA, ALLAH... hebatnya dugaanMu kali ini YA ALLAH....

Lebih kurang jam 2.15 petang, saya kembali ke pejabat untuk mesyuarat yang dijadualkan jam 3.00 petang. Saya kembali ke hospital jam 6.00 petang dan beginilah keadaan ayah ketika itu...




Petang ini, empangan air mata yang telah lama saya tahan, pecah.. Saya tak mampu... Saya tak mampu... Saya tak mampu..

Sekian..

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment