Wednesday, March 30, 2011

~ Ayah Menghidapi Pericardial Effusion ~

Assalamualaikum....

Pagi Selasa semalam, saya tiba agak lewat di HKL kira-kira jam 8.00 pagi akibat kesesakan jalan raya. Syukur kepada Allah, saya sempat tiba sebelum pakar perubatan memeriksa ayah. Dr Thomas, pakar perubatan Wad 8 dan juga Dr Davendran, pegawai perubatan siswazah dan juga pelajar tahun akhir program kedoktoran yang bertanggungjawab terhadap kes ayah, memaklumkan bahawa hasil pemeriksaan, ayah menghidapi Pericardial Effusion. Pericardial Effusion merupakan keadaan di mana berlakunya pengumpulan cecair dalam ruangan perikardium, selaput yang membaluti jantung. Disebabkan terdapat ruangan yang terhad di kaviti perikardium, pengumpulan cecair ini boleh membawa kepada peningkatan tekanan dalam ruangan perikardium yang akhirnya menyebabkan kesan negatif terhadap fungsi jantung. Doktor memaklumkan bahawa, punca utama terjadinya keadaan ini adalah kerana kehadiran jisim-jisim kanser yang terdapat di paru-paru kiri ayah dan juga amat dekat dengan kawasan jantung.

Tepat jam 1.00 tengahari, ayah dipindahkan ke CCU, Unit Rawatan Jantung, di Aras 4, HKL. Syukur Alhamdulillah, Cik Ang selamat sampai ke HKL pada pagi tersebut bagi menemani ayah di HKL. Kami dimaklumkan bahawa ayah perlu menjalani prosedur pericardial tapping, prosedur di mana tusukan dibuat di bahagian dada menembusi ruangan perikardium bagi mengeluarkan cecair yang terkumpul. Prosedur tersebut dijalankan oleh Dr Vina, pakar perubatan HKL jam 4.30 petang. Beliau memaklumkan dengan terperinci berhubung prosedur yang akan dilaksanakan. Beliau juga memaklumkan bahawa prosedur ini mengambil masa selama 15 minit.

Saya menunggu di sebalik tabir wad CCU sepanjang prosedur dijalankan. Namun, apabila masih tiada tanda-tanda prosedur tamat walaupun sudah lebih satu jam, hati saya dipagut rasa gelisah yang amat sangat. Seorang demi seorang pakar perubatan memasuki ruangan wad ayah, menambahkan lagi gelisah di hati saya. Lebih kurang jam 6.15 petang, Dr Vina keluar berjumpa dengan saya, memberitahu bahawa prosedur tidak berjalan dengan lancar. Tusukan yang dibuat tidak berjaya menembusi ruangan perikardium dan cecair yang terkumpul gagal dikeluarkan. Kegagalan ini berlaku berkemungkinan disebabkan oleh jisim-jisim kanser yang berada di sekeliling jantung ayah. Oleh yang demikian, mereka merancang untuk melakukan sekali lagi pericardial tapping keesokan harinya. Hanya Allah Maha Mengetahui perasaan saya tatkala itu. Entah bagaimana harus saya maklumkan berita malang ini kepada mak dan Cik Ang yang berada di luar wad...

Mak tiba di HKL jam 4.30 petang sambil ditemani Along, Mamat dan Boy. Seusai prosedur mencuci luka ayah dilakukan, saya segera menolak kerusi roda mak memasuki wad ayah. Hanya Allah Maha Mengetahui betapa sedihnya hati apabila melihat pertemuan air mata ayah dan mak ketika itu. Ayah memberitahu, sangat sakit rasanya tatkala tusukan menembusi dada ayah. Kami hanya mampu menenangkan ayah, menyatakan apa yang dilakukan adalah demi menyembuhkan penyakit ayah dan mengurangkan kesesakan nafas ayah.

Kelihatan kawasan berbalut di mana tusukan dibuat dan tiub yang disambung dari ruangan perikardium ke luar bagi mengeluarkan cecair dari ruangan tersebut. 

Kelihatan cecair perikardium yang bercampur darah memenuhi tiub yang bersambung dengan beg plastik. Hanya sedikit cecair berjaya dikeluarkan.  

Mak menenangkan ayah. Sangat syahdu ketika menyaksikan detik ini
Ayah terlebih dahulu dimaklumkan oleh doktor atas kegagalan prosedur ini. Ayah memaklumkan kepada mak bahawa esok sekali lagi prosedur ini akan dijalankan. Mak menangis, mengasihani ayah kerana terpaksa melalui keperitan ini. Hanya kepada Allah mampu kami berdoa, agar segalanya berjalan dengan lancar.

Setakat ini dahulu untuk kali ini. Saya akan maklumkan status terkini ayah sedikit masa nanti..Kepada semua, saya pohon, agar sudi memanjatkan sedikit doa kepada Allah, agar penderitaan dan kesakitan yang dialami ayah dikurangkan olehNya...

Assalamualaikum....

1 comment: