Monday, March 21, 2011

~ Mak dan Ayah di Terengganu ~

Assalamualaikum....

Dua hari selepas ayah keluar daripada wad (17 Mac 2011 yang lalu), ayah begitu beriya-iya ingin mengikut abang ke Kuala Terengganu, untuk rombongan meminang calon bagi cucu pertama ayah, Along. Perancangan awalnya, abang bersama kak hasmah dan mak akan ke sana, manakala saya mengambil cuti untuk menjaga ayah sepeninggalan abang ke Kuala Terengganu. Namun, apabila merasa badan amat 'selesa' selepas rawatan, ayah begitu kepingin untuk mengikut rombongan meminang. Kata ayah, sudah terlalu lama dari kali terakhir ayah menjejakkan kaki ke Terengganu. Ayah juga begitu teringin untuk melihat Masjid Kristal. Kami akur dalam keterpaksaan.. dengan kerisauan beraja di hati.. Tidak putus kami berdoa agar mak dan ayah sihat sepanjang perjalanan yang jauh tersebut.

Abang, Kak Hasmah, mak dan ayah bertolak ke Kuala Terengganu lewat petang Khamis. Bermalam di homestay yang telah ditempah oleh Kakak. Rombongan dari Kedah turut tiba di homestay pada malam tersebut juga. Keesokkan harinya, selepas bersarapan, rombongan menuju ke rumah Shalwiah, dan urusan peminangan dan pertunangan berjalan dengan lancar. Syukur Alhamdulillah...

Kakak selepas upacara menyarung cincin pertunangan ke jari calon menantu pertama, Shalwiah
 Inilah Along, cucu pertama ayah dan mak


 Selepas selesai majlis dan selepas berehat di homestay, abang membawa mak dan ayah ke Masjid Kristal dan sekitar Kuala Terengganu sebelum berangkat pulang ke KL.







Saya memanjatkan kesyukuran kepada Allah apabila mak dan ayah selamat tiba ke KL. Namun, kegusaran terhadap tahap kesihatan ayah tetap di hati, saya hanya mampu berdoa.. agar ayah senantiasa 'selesa'...

"Ya Allah.... Kau dengarlah rintihan hati hambaMu ini...Kau kurangkanlah penderitaan ayah... hanya padaMu kami berserah..."

Setakat ini buat kali ini..

Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment