Saturday, March 5, 2011

~ Maklumat Penting Tentang Kanser ~

Assalamualaikum...

Sedang saya mengemas rumah, saya terjumpa dengan risalah bertajuk "Cancer and You" yang saya ambil di Institut Radiologi dan Onkologi HKL, tatkala menemani ayah dalam salah satu rawatan penyakit kansernya. Ingin saya kongsi bersama maklumat-maklumat penting yang saya perolehi dari risalah ini.

Apakah Kanser?

Badan kita terdiri dari berjuta-juta unit sel. Kanser merupakan penyakit sel. Secara normal, sesetengah sel akan mati, akibat faktor usia sel atau disebabkan oleh kecederaan. Sel-sel lain akan membahagi untuk membentuk sel baru bagi menggantikan sel-sel yang telah mati itu. Badan selalunya akan menghasilkan jumlah sel yang tepat, sel yang betul dan akan berhenti membahagi apabila semua sel telah diganti.

Walaubagaimanapun, terdapat keadaan di mana sel-sel ini terus bercambah dan membahagi tanpa henti, tanpa sebarang sebab munasabah. Tisu-tisu tidak normal ini akan membentuk lump (ketulan tisu) yang dipanggil tumor. Tumor ini kemudiannya menekan sel-sel di sekelilingnya dan mengambil zat-zat darinya. Tumor ini berkemungkinan adalah kanser.

Adakah Semua Tumor Bersifat Malignant

Tidak. Tumor boleh bersifat benign (bukan kanser) atau malignant (kanser).  Tumor benign tidak tersebar di bahagian lain badan. Tumor malignant boleh tersebar dan memusnahkan sel-sel normal serta boleh menjangkiti bahagian lain dalam tubuh badan.

Bagaimana Kanser Merebak?


Tumor malignant terdiri dari sel-sel kanser. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh merosakkan sel-sel di sekelilingnya. Ada ketikanya, sel-sel kanser ini menjangkiti bahagian lain dalam badan. Keadaan ini dipanggil metastasis atau secondary cancer. Sebagai contoh, sekiranya sel kanser payudara tersebar ke tulang, ianya dipanggil kanser sekunder kepada tulang. Ianya tidak dipanggil kanser tulang, iaitu sejenis penyakit yang lain.

Kanser merebak ke bahagian lain tubuh dengan cara menjangkiti sel-sel normal disekelilingnya. Ia juga boleh merebak melalui pengaliran darah atau saluran limfa.

Apakah Penyebab Kanser?


Penyebab yang tepat kepada pelbagai jenis kanser adalah tidak diketahui. 90% dari kanser dikaitkan dengan persekitaran dan cara hidup. Penyebab kanser boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu penyebab boleh ubah (modifiable) dan penyebab tidak boleh ubah (non-modifiable).

Penyebab tidak boleh ubah terdiri dari jantina, umur dan faktor keturunan. Individu dengan mempunyai ahli keluarga yang menghidap kanser berada dalam golongan berisiko tinggi menghidapi kanser.

Penyebab boleh ubah dikaitkan dengan cara hidup dan faktor persekitaran. Ini termasuklah bahan-bahan yang dimakan, diminum, dihisap, radiasi, pendedahan di tempat kerja, tabiat seksual dan juga bendasing yang berada di dalam udara. Penyebab boleh ubah termasuklah:


  • Tembakau - 90% dari penyebab kanser paru-paru adalah merokok tembakau. Anggota lain yang turut sama boleh dijangkiti kanser disebabkan oleh tembakau adalah larink, mulut, farink, esofagus, pundi, pankreas, buah pinggang dan servik. 
  • Diet - Dianggarkan 30-40% dari penyebab kanser di kalangan lelaki dan wanita dikaitkan dengan diet. Kajian menunjukkan lemak berlebihan dalam diet meningkatkan risiko kanser kolon, payudara dan kanser-kanser lain. Pengambilan berlebihan jeruk, garam, makanan yang dibakar atau makanan dalam tin meningkatkan risiko kanser esofagus, perut dan nasofarink
  • Tabiat Seksual - Hubungan seks pada usia yang sangat awal dan seks rambang meningkatkan risiko kanser servik
  • Alkohol - Pengambilan alkohol berlebihan meningkatkan risiko kanser kaviti oral, farink dan esofagus. Ianya juga berkait rapat dengan penyebab kanser hati
  • Mengunyah sirih dan mengunyah tembakau - Ianya boleh membawa kepada kanser perut
  • Jangkitan Hepatitis B - Boleh menyebabkan kanser hati
  • Pendedahan di Tempat Kerja - Pendedahan kepada agen karsinogenik di tempat kerja boleh menyebabkan kanser-kanser tertentu
Bagaimana Mencegah Kanser?

Sesetengah kanser boleh dicegah dengan menjalani cara hidup yang sihat. Cara hidup yang sihat yang boleh diamalkan adalah seperti berikut:

  • Memilih untuk tidak merokok dan menjauhi asap rokok
  • Makan makanan seimbang dengan mengurangkan lemak dan memperbanyakkan makan buah dan sayur
  • Mengekalkan berat badan ideal melalui senaman teratur dan pemakanan sihat
  • Elakkan seks rambang
  • Elakkan pengambilan alkohol
  • Mendapatkan imunisasi Hepatitis B
  • Mengamalkan kebersihan mulut yang sihat termasuklah menjauhkan tabiat mengunyah sirih dan tembakau
  • Mengamalkan pemeriksaan sendiri payudara setiap bulan
Pengesanan Awal Kanser

Cara hidup yang sihat mengurangkan risiko kanser. Walaubagaimanapun, terdapat sesetengah kanser yang tidak dapat dielak. Dalam keadaan ini, pengesanan awal perlu diberikan penekanan.

Pengesanan awal, diikuti dengan rawatan awal meningkatkan peluang untuk sembuh. Pengesanan awal boleh dilakukan dengan:

  • Mengetahui 9 tanda amaran awal kanser dan mendapatkan pemeriksaan perubatan segera
  • Pemeriksaan payudara bagi mengesan kanser payudara
  • Pemeriksaan pap-smear bagi mengesan kanser servik
  • Pemeriksaan sendiri kaviti oral bagi mengesan kanser oral
9 Tanda Amaran Awal Kanser

Di kebanyakan kesa, kesan awal kanser dapat dilihat. Sekiranya individu mengalam satu atau lebih amaran awal ini, ia tidak semestinya kanser. Namun, individu tersebut disarankan untuk berjumpa dengan doktor bagi mendiagnos penyakit sebenar yang dihadapi individu. 

9 amaran awal kanser adalah seperti berikut:

  1. Pendarahan vagina secara tidak normal di antara haid atau selepas menopaus
  2. Ketulan di payudara atau perubahan lain yang dilihat pada payudara
  3. Perubahan dalam tabiat membuang air
  4. Ketulan di leher yang sebelum ini tiada
  5. Ulser yang tidak sembuh-sembuh, ketulan atau tompok merah atau putih di dalam mulut
  6. Keserakan suara melebihi 2 minggu
  7. Pendarahan tidak normal hidung, kepekakan atau bunyi deringan dalam telinga
  8. Sakit dan ketidakselesaan berterusan abdomen
  9. Batuk berterusan dan kahak berdarah
Rawatan Kanser

Kebanyakan kanser boleh diubati sekiranya dikesan dan dirawat awal. Terdapat 3 cara dalam merawat kanser iaitu pembedahan, radioterapi dan kemoterapi. Setiap rawatan boleh dijalankan berasingan atau gabungan, bergantung kepada jenis kanser, tahap perebakannya dan juga tahap kesihatan pesakit. 

KURANGKAN RISIKO KANSER DENGAN MENJALANI CARA HIDUP YANG SIHAT.

PENGESANAN AWAL KANSER DAPAT MENYELAMATKAN NYAWA.

Setakat ini buat kali ini. Diharap maklumat ini dapat membantu semua...

Sekian..

Assalamualaikum......  

No comments:

Post a Comment