Wednesday, March 23, 2011

~ Saya Bebas Implanon ~

Assalamualaikum,

Pemakaian implanon merupakan salah satu kaedah pencegahan kehamilan. Selepas tiga tahun berturut-turut dianugerahkan dengan tiga permata hati yang comel-comel, saya dan suami membuat keputusan untuk menjarakkan kehamilan dengan pemakaian implanon, demi untuk memastikan anak-anak kami mendapat kasih sayang dan penjagaan yang secukupnya.

Ketika Adelya mencecah satu bulan, saya memasang implanon di lengan kiri saya, di Pusat Rawatan Islam Mahsuri, Jitra, Kedah. Seingat saya, hampir dua minggu saya merasa sakit di lengan, juga lebam yang agak teruk. Selepas pemakaian, saya langsung tidak mengalami haid sehinggalah Adelya mencecah umur 1 tahun 4 bulan. Namun, selepas dua tahun usia implanon dalam lengan saya, haid saya menjadi sangat tidak teratur, dan begitu kerap, hingga menjejaskan ibadat saya termasuklah puasa.



Implanon saya sudahpun tamat tempoh pada 27 January 2011 yang lalu. Namun, hanya pada hari ini saya berjaya mengumpul kekuatan untuk menanggalkan implanon tersebut. Tepat jam 6.30 petang, pembedahan kecil dilakukan, di mana lengan saya ditoreh sedikit demi untuk mengeluarkan implanon tersebut. Bius disuntik bagi mengelakkan kesakitan sepanjang prosedur tersebut. Selepas implanon berjaya dikeluarkan, luka torehan dijahit dan dibalut dengan plaster kalis air. Saya perlu kembali ke klinik selepas seminggu bagi membuang benang jahitan. Ubat tahan sakit dan antibiotik turut dibekalkan doktor bagi menghalang jangkitan.


Selepas dibalut
Bahana tidak merehatkan 'lengan' seperti yang dinasihatkan oleh Dr... darah masih keluar dari luka jahitan

Syukur Alhamdulillah, saya berjaya mengharungi pengalaman ini. Semoga ibadah saya lebih sempurna selepas ini, tanpa sebarang masalah, InsyaAllah...

Sekian.

Assalamualaikum....

1 comment: