Monday, February 21, 2011

~ Sesi Rawatan Pertama Kemoterapi di HKL ~

Assalamualaikum....

Hari ini ayah menjalani rawatan kemoterapi untuk pertama kalinya. Ayah tiba di Institut Radiologi dan Onkologi tepat jam 9.00 pagi ditemani oleh abang dan Izza. Saya menguruskan daftar masuk ayah ke wad dan ayah ditempatkan di Bilik 3, Wad 3C, Blok Institut Radiologi dan Onkologi.

Bilik 3, Wad 3C
Ayah di bawah tanggungjawab Dr Zabedah Othman
Pemeriksaan tekanan darah ayah

Ayah diberikan air melalui drip bagi menyediakan badan sebelum kemoterapi dijalankan. Beberapa ubat seperti ubat tahan muntah dan ubat gastrik turut dimasukkan ke dalam drip ayah, juga sebagai persediaan kepada badan ayah untuk menangani krisis selepas suntikan kemoterapi.



Selepas setengah jam, tepat jam 1.20 tengahari, rawatan kemoterapi dijalankan. Syukur Alhamdulillah, ayah tidur dengan nyenyak sekali sepanjang prosedur dijalankan.


Selepas kemoterapi dijalankan, lebih banyak air dimasukkan ke dalam badan, bertujuan untuk membenarkan larutan kemoterapi berjalan ke seluruh badan. Ayah begitu nyenyak tidur dan hanya terjaga lewat jam 5.30 petang. Lega rasanya melihat ayah dalam keadaan stabil dan saya amat gembira apabila badan ayah dapat menerima rawatan yang diberikan dengan baik sekali. Berkali-kali juga mak menelefon saya sepanjang hari, bertanyakan perkhabaran kesihatan ayah... Sungguh, saya amat sayangkan ayah dan mak....

Pesakit dengan Nurse 1
Pesakit dengan Nurse 2

Setakat ini buat kali ini.

Semoga rawatan ayah dapat menyembuhkan penyakit ayah, paling tidakpun, mengurangkan kesakitan yang dideritai ayah.. 

Sekian.

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment